تحکیم جایگاه و حفظ پیشگامی در ارائه خدمات نوین بانکی با تکیه بر محصولات و خدمات متنوع شرکت داده ورزی سداد
در نشست برخطی که روز اول اردیبهشت ماه 1401 با حضور روسا و نمایندگانی از ادارات فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، شرکتهای تابعه، ادارات امور شعب و شعب مستقل این بانک برگزار شد، علیرضا ماهیار، عضو هیئت مدیره و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات این بانک به تشریح سیاستهای حوزه فناوری بانک ملی ایران در سال پیش رو پرداخت. وی پیادهسازی تحول دیجیتال، استفاده از ابزارهای نوین، تجهیز شعب هوشمند، توسعه پایانههای پرداخت، راهاندازی دیجیتال بانک ملی ایران و توسعه فعالیتها در بستر نئوبانک را از اولویتهای این بانک برشمرد.
به گزارش روابط عمومی دادهورزی سداد، ماهیار حوزه فناوری اطلاعات بانک را بخش پیشرانی خواند که میبایست سرچشمه برکات بسیاری در سال 1401 باشد. وی ادامه داد: بانک ملی ایران با 51 میلیون مشتری حقیقی و حقوقی و دارا بودن بیش از 70 میلیون کارت، ظرفیتهای عظیمی دارد که در سال جاری باید بیش از پیش مورد بهره برداری قرار گیرند. همچنین با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان سال تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین، خاطرنشان کرد که در سال جدید نقشه راه شرکتهای تابعه بانک باید به صورت دانشبنیانی، بومی و با محوریت مزیتهای رقابتی تدوین شوند.
در این جلسه، ماهیار از راهاندازی سامانه مرکز تماس کشوری در بانک ملی خبر داد و راهاندازی دیجیتال بانک ملی ایران با هدف کاهش اپلیکیشنها و سامانهها را از دیگر اتفاقات مهم امسال دانست. او با اشاره به ورود پرقدرت این بانک در بستر نئوبانک نیز گفت: ما شبکه سرمایهگذاری، اعتبارات و بیمه را در کنار هم خواهیم داشت.
به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، عضو هیئت عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات این بانک در ادامه با بیان این که پیامرسان بانکی «بله»، تنها اپلیکیشن بانکی کشور است که افزون بر ارسال پیام، قابلیتهای بسیاری از جمله مدیریت مالی شخصی دارد و میتواند شبکه بانکی را متحول کند، خاطرنشان کرد که در سال جاری «بله» به صورت جدی به یک شبکه ملی و فراگیر تبدیل خواهد شد.
مجید جعفریان، رییس اداره کل مدیریت عملیات بانکی نیز با اشاره به افتتاح کارت ارزی-ریالی کارا در دی ماه سال گذشته عنوان کرد: این کارت با موجودی ارزی، قابلیت استفاده در شبکه شتاب به صورت ریالی را نیز دارد که امسال توسعه آن را در دستور کار داریم. وی توسعه خودپردازهای ارزی و اتصال به سامانه هریم بانک مرکزی برای دریافت رمز پویای پیامکی برای حسابهای ارزی را از مهمترین برنامههای سال 1401 عنوان کرد، همچنین افزود: در سال گذشته 100 دستگاه خودپرداز و 523 دستگاه کیوسک جدید نصب شد و جابهجایی دستگاههای ناکارآمد نیز در دست اقدام است.
در ادامه این وبینار نیز مهدی علی آقایی، رییس اداره کل توسعه سیستمها، با اعلام این که هماکنون پرداخت قبض از حساب برای مشتریان حقوقی در سامانه بام فعال شده و پیادهسازی پایا و ساتنا گروهی در این سامانه نیز آماده بهره برداری است، افزود: تاکنون بیش از 174 هزار فقره وام به صورت غیرحضوری و بدون حضور مشتری در شعبه پرداخت شده است و 160 هزار فقره از این تسهیلات با توثیق سهام عدالت عملیاتی شده است.
حسن حسینپور، رییس اداره کل اطلاعات بانکی نیز اضافه کرد: اکنون بیش از 8700 کاربر فعال در سامانه جامع اطلاعات بانکی داریم و در تلاشیم تا اطلاعات همه کسبوکارهایی که دادههای عملیاتی تولید میکنند، در اختیار همکاران در سراسر کشور قرار گیرد. وی با اشاره به 14 هزار کاربر فعال در سامانه پیگیری وصول مطالبات، یادآور شد که سامانه برخط اطلاعات اشخاص نیز راهاندازی و در اختیار شعب قرار گرفته است.
در بخش دیگری از این نشست نیز فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت دادهورزی سداد با اشاره به تلاش برای حرکت در مسیر تحول دیجیتال بانک و دنبال کردن توسعه خدمات غیرحضوری در سال جاری، افزود: هر ساله با افزایش تراکنشها مواجه هستیم، لذا ظرفیتسازی سامانههای بانکی برای پاسخگویی لازم همواره در دستور کار است. وی همچنین ورود به پردازش ابری، برچیدن سامانههای غیرمتمرکز بانک و نگهداری زیرساختهای حیاتی و حفظ پایداری سامانهها از دیگر برنامههای این شرکت معرفی کرد.
محمدحسین کاشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز به تلاش برای توسعه ناوگان و بهسازی ناوگان فرسوده برای ارائه سرویسهای بهتر در استانها و فعالسازی بیشتر لایههای بازاریابی از طریق شعب در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: امسال یک میلیون دستگاه پایانه فروش و درگاه پرداخت اینترنتی جدید به شبکه بانک اضافه خواهد شد.
ابوالقاسم صادقی، مدیرعامل شرکت پارس تکنولوژی سداد نیز با اشاره به برنامه امسال این شرکت برای ایجاد مرکزی برای ارائه خدمات به صورت متمرکز و یکپارچهسازی تمامی فرآیندهای پشتیبانی بانک، عنوان کرد: توسعه خدمات پشتیبانی و تبدیل آن به یک زیربنا برای شعب دیجیتال با رویکرد دانشبنیانی را در سال جاری دنبال خواهیم کرد.
سرانجام امیر طیبی، مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا هم گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه کرد و با اشاره به صدور بیش از 170 هزار کارت در سال گذشته به صورت کاملا مجازی و بدون حضور در شعب، آن را گامی مهم در مسیر توسعه خدمات غیرحضوری به ویژه در شرایط فعلی کشور و شیوع بیماری کرونا دانست.
در پایان نیز روسای ادارات امور شعب به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.